LEKCE 1: Základní pojmy, pomůcky a povely
ZPŮSOBY UČENÍ NOVÉHO CHOVÁNÍ
Existují tři základní postupy, kterými lze psa naučit nové chování - capturing, luring, shaping. Tyto postupy mají své specifické rysy, výhody i nevýhody.
1.
Capturing (= zachycení)
- zachycení a posílení již hotového, probíhajícího chování
- např. pes leží na pelechu a podrbe se, Vy psa ihned odměníte, následně ho pozorujete a čekáte na další příležitost, pes se podrbe, Vy psa ihned odměníte a zase čekáte na příležitost, po několika opakováních se pes bude mnohem častěji drbat, protože zjistí, že si tím vydělá odměnu, Vy už jen dáte chování pod povel „podrbej se“ a nový trik je na světě
nevýhody: - bohužel můžete takto psa naučit jen velmi málo chování, jakékoliv chování byste takto chtěli učit, musí již pes spontánně v určitých situacích provádět
výhody: - nejrychlejší způsob, jak psa nové chování naučit
2.
Luring (= navádění, vábení)
- lákání/navádění psa do pozic, směrů, pohybů pomocí pamlsku či hračky v ruce
- např. na zemi leží kužel, já si vezmu do ruky pamlsek, psa na něj nalákám a pomocí něj ho navádím kolem kuželu tak, aby jej obešel, jakmile pes kužel pomocí pamlsku obejde – dostane jej…. tímto způsobem budete proces mnohokrát opakovat, až pes přibližně nějak pochopí, že pamlsek přijde až když obejde kužel
nevýhody: - pes se učí zejm. jít po pamlscích/hračce, jít po rukách, sledovat jen jídlo/hračku
- pes si většinu svých pohybů, práci nohou, pozici, rychlost atd. jen těžko uvědomuje, zaměřuje se jen na jídlo/hračku
- většina kritérií se takto prakticky ani nedá natrénovat
- podporuje psa v pasivitě, nerozvíjí myšlení
- pro většinu psů se stane po čase „nudným“ a není dostatečnou motivací pro práci
- následování ruky s pamlskem/hračkou se zbytečně zdlouhavě odbourává
výhody: - je nenáročný na schopnosti trenéra
3.
Shaping (= tvarování)
- tvarování chování od nejjednodušších kritérií po ta nejsložitější, kdy na konci je hotové chování
- např. pes pohne přední packou – odměna, pes pohne výrazněji packou – odměna, pes naznačí zvednutí packy nahoru – odměna, pes zvedne packu nahoru směrem k hlavě jako by zdravil – odměna, toto chování je cílové, dám mu tedy povel „pac“ a trik je hotový
nevýhody: - je poměrně náročný na přípravu a schopnosti trenéra
výhody: - pes jasně a zřetelně chápe cílové chování (vždyť na něj sám přišel J )
- pes si díky jednotlivým krokům/levelům, postupným upevňováním kritérií jasně uvědomuje, co má při tomto chování dělat s packami, jakým způsobem se má pohybovat, kam se má dívat, jak rychle má chování provádět atd.
- můžete natrénovat jakékoliv kritérium chcete (pokud je pes fyzicky schopen ho provádět)
- podporuje psa v aktivitě, rozvíjí samostatné myšlení, zvedá psovi sebevědomí
- pro většinu psů je to ta nejzábavnější činnost a je obrovskou motivací pro další a další práci
- můžete cviky navazovat za sebe
- je úplně jedno, kde je odměna, zda ji máte u sebe či ne J
- pes za své chování nese odpovědnost, jasně si také uvědomuje, co je chyb, snaží se jich vyvarovat a když už nastanou, rychle se opraví
→Targeting (= cílení)
- pes určitou částí těla se buď dotýká konkrétního bodu na předmětu, anebo zaujímá určitou pozici těla vůči konkrétnímu bodu na předmětu, anebo si udržuje stanovenou vzdálenost od konkrétního bodu na předmětu
- dá se považovat za podskupinu shapingu, někdo jej řadí jako samostatnou metodu, jak učit chování
- používá se jako pomůcka při učení nového chování, díky targetingu psa dostanete na určité místo, či pozice a budete tak moci sledovat jiná kritéria
- díky tomu, že jste target nashapovali a pes slepě nenásleduje jídlo či hračku odpadají všechny nevýhody luringu
Kritérium = podmínka, aspekt chování
- např. má kritéria pro cvik „lehni“ jsou: rovná pozice, nevyvalování zadku, oční kontakt, nehýbání se, moje vzdálenost od psa alespoň 25 m, výdrž v pozici min. 3 minuty, reakce na první povel, rychlé zaujetí pozice, okamžité zaujetí pozice i za pochodu, velmi rušivé prostředí
10 pravidel shapingu1. Při zvyšování kritérií postupujte po malých krůčcích tak, aby měl pes vždy reálnou šanci na úspěch.
2. Trénujte vždy jen jeden aspekt chování (jedno kritérium) a nesnažte se o dvě a více kritérií dohromady.
3. Měňte rozvrh odměňování před přidáním, nebo zvýšením kritéria.
4. Při zavádění nového kritéria dočasně vypustíme z hlavy ta stará.
5. Buďte vždy o krok napřed před svým psem. Pečlivě si naplánujte jednotlivé kroky tréninku tak, abyste při nečekaně rychlém pokroku nebyli zaskočeni, ale mohli plynule pokračovat v odměňování.
6. Neměňte trenéra uprostřed výuky. Můžete vystřídat několik trenérů během výcviku, ale nikdy jej neměňte během učení konkrétního chování. Co jeden začne, musí také dokončit.
7. Když jedna konkrétní metoda nefunguje, zkuste jinou. Je mnoho způsobů, jak dosáhnout požadovaného chování.
8. Nepřerušujte lekci bezdůvodně, to se rovná trestu. Po skončení tréninku psa nějakým způsobem odměňte (hračka, pamlsek, procházka, ...). 9. Když se chování zhorší, vraťte se o krok (klidně projeďte znovu všechna předešlá kritéria) zpět. Opakování s vysokým počtem odměňování mohou "nakopnout" psa zpět a poté snadněji vymyslí další krok. 10. Snažte se zakončit každou lekci nějakým úspěchem nebo alespoň pokrokem, nikdy ji neukončujte ve chvíli, kdy se pes zasekne nebo se zhoršuje.
POJMY, POMŮCKY A POVELY
1. Podávání pamlsků a povel pro jídlo
Odměnu ve formě pamlsků používáme při tréninku nejčastěji prostřednictvím podaného pamlsku anebo hozeného pamlsku.
Několik důvodů, proč zrovna pamlsky jako odměna:
- pomocí pamlsků získaného od Vás roste Vaše hodnota a psova pozornost se tedy lépe přenese směrem k Vám
- pamlsky jsou asi nejpraktičtější odměna, nejlépe uskladnitelná, přenositelná….. :-)
- pamlsek zejm. v podané podobě pomáhá budovat klid, přesnost, soustředění
- čím více druhů odměn a také hodnot odměn můžete při tréninku použít, tím lépe
Součástí Vaší práce se psem by mělo být i rozmyšlení nad použitím konkrétní odměny, druhu pamlsku či hračky, protože každý má svou hodnotu, vysokou, vyšší, průměrnou, podprůměrnou, žádnou…Podle toho, jakou odměnu zrovna používáte, takovou hodnotu bude pro psa chování mít, nepodceňujte tedy tuto skutečnost a vše dopředu rozmyslete. V případě triků se této skutečnosti dá využít např. tak, že pokud máte pocit, že daný trik je pro Vašeho pejska z nějakého důvodu obtížnější anebo méně oblíbený, většinou perfektně zafunguje, pokud na nějakou dobu tento trik začnete odměňovat nějakou hodně oblíbenou dobrotou :-) Dále můžete hodnotnější odměnu použít v případě velkého pokroku při tréninku nového triku anebo dát psovi při větším pokroku více odměn za sebou. Věřte, že budete-li tohoto využívat, pejsek půjde mnohem rychleji v kritériích kupředu.
Pro větší praktičnost při tréninku a vyšší hodnotě získaných odměn, také k budování sebekontroly je vhodné dostat hračky i pamlsky pod kontrolu signálem, tedy zavést jasná pravidla, kdy si pes může odměnu vzít.
U pamlsků bude platit pravidlo, že vzít si pamlsek může pes vzít jen, když mu ho přímo dávám do tlamy anebo, když mu to "dovolím" povelem. Já např. používám povel "vem", Vy si myslete klidně nějaký svůj, to je čistě na Vás.
2. Hračka a přetahování
V prvním týdnu se také zaměříme na hru s hračkou. Ukazuji svým psům, že hra se mnou je jedna z nejlepších činností, kterou lze společně dělat. Proč hra se mnou? Mám k tomu hned několik důvodů :-)
a) praktičnost - je praktické, když během učení nějakého cviku psa odměním hračkou ode mě a hrou se mnou, mám možnost kdykoliv hru ukončit a pokračovat ve cvičení, když psa učila hru samostatnou, tedy např. hození hračky a následně by si pes sám hrál, trvalo by mi nějakou dobu než bych ho přesvědčila, aby mi hračku vrátil (samozřejmě později bude pes i v tomto případě hračku ihned vracet na pokyn, ale zatím tak daleko nejsme)
b) zvyšuji tím svoji hodnotu - hra je pro psa úžasná zábava a já přece chci využít této příležitosti a ukázat mu, že tuhle bezva zábavnou činnost lze provozovat se mnou a s nikým jiným, pes se již odmala učí očekávat a vyhledávat odměny na určitých místech, pokud bych si např. já se psem moc nehrála, ale jiný člen rodiny by si se psem rád a často hrál, můj pes by si v budoucnu se mnou ani moc hrát nechtěl, v případě "chuti na hru" by měl tendenci vyhledávat onoho člena rodiny
c) adrenalin, akce, drive - je dokázáno, že při přetahování se psovi do krve uvolňuje mnohem více dopaminu a adrenalinu než při podání pamlsku, jinými slovy, při přetahování se pes cítí o něco šťastněji než při podání pamlsku, a také se na to můžeme podívat ještě z druhé strany - přetahování psa rozdivočí, zrychlí - proto hru používáme v těch fázích cviku, kdy nám jde zejm. o budování rychlosti, drivu, akčnosti a také hru používám jako pauzu v přemýšlení, tedy např. dvě minuty se soustředí na pochopení nového cviku (je tedy naplno zaměstnán jeho mozek) a následně mu věnuji pauzu v podobě radostného přetahování, u toho nemusí přemýšlet a odpočine si
d) pestré odměny - no a samozřejmě všeobecně platí, že čím více odměn při cvičení používám, tím zábavnější to pro psa je a já přeci chci, aby můj pes miloval cvičení se mnou
Aby měla hra nějaký řád, budeme psa učit dva základní povely - "drž" a "pusť". Tedy povel, který bude znamenat "Vezmi hračku a pojď se tahat!" a druhý povel, který bude znamenat "Pusť hračku a zklidni se". Samozřejmě si můžete vymyslet vlastní povely pro tato chování, psi česky naštěstí neumí, takže je to fuk :-)
4. Naklikání
Budete mít za úkol vybudovat psovi tzv. označovač/bridge/marker. Označovač je zvuk, který psovi říká "Teď jsi udělal chování, kterým sis vydělal odměnu". nemusím tedy snad vysvětlovat, že označovač není odměnou samotnou, ale zkrátka jen přesným označením konkrétního správného chování nebo části chování. Někteří trenéři jsou zastánci používání klikru, někteří slovního označovače, někteří dokonce používají několik označovačů, jeden pro případ odměnění hračkou, jeden pro případ odměnění pamlskem, jeden pro případ opuštění pozice, jeden pro případ odměnění odměnou z okolí apod. Já své psy učím dva označovače, které používám, tak jak se mi to zrovna hodí :-) Tedy vybuduji slovní označovač (v mém případě slovo "teď) a také zvuk klikru, oba označovače jsou na stejné úrovni, tedy znamenají totéž - potvrzení správného chování, jak jsem psala výše. Buduji oba proto, že klikr je mnohem přesnější, tedy jsem schopna označit mnohem přesněji část chování, které pes dělá, moji psi jsou hodně temperamentní a když je učím novou věc a nechám je tzv. nabízet, jsou schopni nabídnout mi za 2 vteřiny hned několik chování, v těchto případech tedy raději používám klikr. Pokud se ale jedná o klidnější práci nebo již téměř hotové chování, používám slovní označovač, není potřeba být tak přesná. A také pro případy kdy jsem např. venku a klikr u sebe zrovna nemám. Nechám však samozřejmě na Vás, jaký postup zvolíte.
5. Spouštěče
Když psa učíme shapingem, tedy tvarováním, tedy způsobem, kdy chceme, aby sám aktivně nabízel různá chování a my jej jen pomocí odměn postupně vedeme k cílovému chování, je potřeba dát "nabízení" jasná pravidla. A to zejména z toho důvodu, aby pejsek rozlišil situaci, kdy po něm chci klid, soustředění a plnění povelů a situaci, kdy chci, aby aktivně nabízel chování. Moji psi jsou tedy naučení, že jsou jediné tři situace, kdy mají chování nabízet:
1) nový spouštěč - vymyslím si konkrétní gesto, které chci, aby bylo spouštěčem pro budoucí naučené chování, např. pro podávání předních pacek bude spouštěčem vytočená ruka v pěst - začnu tedy tak, že udělám toto gesto směrem ke psovi a protože je to něco nového čekám, co ho ve spojitosti s tímto gestem napadne a odměňuji chování, které vede k cíli - tedy zvedání pacek
2) nový předmět - položím nový předmět před sebe na zem, případně si sednu k předmětu, dívám se na předmět a dále je postup stejný jako u spouštěče
3) free shaping/nabízení jen tak - chci, aby pes bez jakékoliv nápovědy/spouštěče/předmětu/navádění začal sám od sebe nabízet různá chování - v tomto případě používám jako zahajovací povel "snaž se", jakmile pes uslyší tento povel, ví, že má začít nabízet různá chování a na konci lekce končím povelem "konec-volno"
6. Výchozí poloha
Spousta triků, které budeme učit bude mít tzv. výchozí pozici, tedy pozici, ve které bude muset pes být, aby trik mohl provádět. Např. couvání - u tohoto triku je potřeba, aby hned na začátku pochopil, že má nabízet různá chování ve stoje nebo např. lehnutí na bok - pes musí nejdříve pochopit, že má ležet a nabízet různá chování z lehu atd. atd.
Do výchozí polohy na začátku učení nového triku nedávám psa povelem, ale chci, aby mi polohu nabídl sám, tedy řeknu psovi "snaž se" - pes nabízí různá chování - pokud je výchozí pozicí leh, odměňuji ho kdykoliv si lehne. Jakmile je pes malinko zkušený, první, co Vám většinou na začátku shapingu nabídne budou všechny tři polohy a podle toho, kterou mu odměníte, tak z té bude nabízet další chování.
Nepoužívám povel jednoduše proto, že kdybych psovi např. řekla "lehni", a pak si sedla a čekala, co mi nabízet z lehu, naučila bych ho, že "lehni" neznamená vždy jen klidné ležení, ale i vyvalení se na bok, což by mi kazilo kritéria, která mám nastavená v poslušnosti.
7. Zóna odměn
Zóna odměn je prostor, kde se nachází odměna těsně předtím než ji pes dostane. Pokud tedy např. budu psa odměňovat vždy z pravé kapsy, vybuduji zónu odměn u pravé kapsy. Na pejskova chování se to projeví tak, že se bude snažit hlavu, celé tělo natáčet a přibližovat tak, aby byl tomuto místu co nejblíže případně, aby byl v takové pozici, ze které toto místo může nejlépe kontrolovat. Pokud budu zrovna učit psa pozici u levé nohy, nebude se mi to úplně dařit, protože pes se mi stále bude sunout doprava.
Je tedy dobré před každým krokem při shapingu rozmyslet, kde bude nejvýhodnější budovat zónu odměn tak, aby mi to co nejlépe pasovalo do učeného chování.
ZÁKLADNÍ TRIKY PRO TENTO TÝDEN
1. Nose touch
Cvik, při kterém má pes za úkol dotýkat se čumákem Vaší dlaně, cvik není pod slovním povelem, ale pouze pod spouštěčem (natažená dlaň). Tento cvik již od začátku, stejně jako oční kontakt a přivolání, odměňuji těmi nejoblíbenějšími odměnami, chci, aby to byl jeden z nejoblíbenějších a nejsilnějších cviků.
Jak by měl NT vypadat, když je hotový?
- pes ťuká čumákem do dlaně
- při ťukání intenzivně tlačí, jakoby Vám chtěl ruku odtlačit
- pes ťuká, dokud mu chování neukončíte, tedy měl by zvládat ťuknout hodněkrát za sebou
- pes je NT schopen provést téměř v jakémkoliv prostředí
- pes je natočen svým tělem kolmo k Vaší dlani
K čemu je tento cvik tak dobrý?
- používá se jako pomůcka k nácviku různých cviků, triků...pomocí dlaně si psa natočíte do výhodné polohy
- můžete takto odvést psí pozornost v případě nutnosti
- odvedení psa na jiné místo, aniž by měl možnost soustředit se na okolí
- navedení psa do určité pozice
- navázání pozornosti na Vás (někdy je těžké psa na sebe navázat, přimět ho k soustředění na práci se mnou, ale pokud máte dobře vybudovaný NT, pak máte vždy po ruce nástroj, jak ho vytrhnout z pozorování okolí)
- zklidnění ve stresové situaci (šťouchání čumákem do něčeho je pro psy přirozený způsob, jak se zbavovat stresu, můžete k tomu tedy používat právě NT - já tohoto např. využívám vždy, než vstoupím na výstavě do kruhu, děláme NT - uklidní to mne i psa :-) )
- gesto s nataženou dlaní Vám bude sloužit i jako jedno z přivolání
Časem uvidíte sami, že se dá používat ve spoustě a spoustě situacích, proto je učím už malé štěňátko, aby ho měl pes dobře zafixován.
2. Zvedání předních pacek
Dá se říci, že se jedná o jeden z nejjednodušíí trik, a tak jím začneme. Zvedání předních pacek nám poslouží jako trénink koordinace a psa naučíme rozlišovat každou packu zvlášť a zvlášť si uvědomovat jejich pohyb, dále budeme chtít, aby byl schopný zvedat přední packy i samostatně, aniž by se musel vždy dotknout Vaší ruky, případně se o ni opírat. V pokročilejší fázi budeme chtít, aby pejsek zvládl zvedat samostatně packy ze všech možných poloh, ve stoje, v sedě i v leže, což se na první pohled možná nezdá, ale pejsek si v této fázi i celkem zaposiluje :-) V nejpokročilejší fázi budeme chtít, aby Váš pejsek zvládl zvedat samostatně packy, když bude stát na balanční pomůcce a také ve vzdálené pozici.
3. Sedni, lehni, stůj
Půjde mi jen čistě o to, aby byl Váš pes schopen alespoň 10s v každé z těchto pozic vydržet, abych věděla, že je schopen je nabídnout a nebude to pro něj něco nového.
....Druhá část první lekce s úkoly se právě nahrává, mějte strpení a můžete si zatím prostudovat tuto teorii...